|
A Norvég Államvasutakhoz
1954-ben egy General Motors gyártmányú mozdony
(G12.7707, késõbb SJ T42.205) érkezett
próbára. A rendkívül kedvezõ
tapasztalatok miatt pár hónappal késõbb a
NoHAB gyárban készített 2246-os gyári
számú mozdonyt is próbafutásra
vitték, amely a következõ év tavaszán
Törökországban tett kitérõ után
ismét norvég földön futott. Az
egyöntetû siker eredményeként az NSB 1969-ig
összesen 34 darab mozdonyt rendelt a svéd
gyárból, miután az ominózus 2246-os
gépet 1957-ben Di3.602-es pályaszámmal
állományba vette. Ebbõl 32 darab Co'Co'
tengelyelrendezésû (Di3a 3.602-3.633) és 3 darab
(Di3b 3.641-3.643) A1A'A1A' tengelyelrendezésû volt. A
norvég terepviszonyokhoz sokkal jobban passzoltak a minden
tengelyen hajtott gépek, a 3 darab nagysebességû
(143 km/ó max. sebesség 105 helyett)
"négylábú" eredetileg a Finn
Államvasutaknak épült volna, de a finnek az
utolsó pillanatban mégis elálltak a
szerzõdéstõl, és ekkor NoHAB gyárban
már elkezdék a saját szakállukra az 5
gép építését. A norvégek
örömmel írták alá a gyárral a
megállapodást ezekrõl a gépekrõl, de
3 példány építése ekkor már
annyira elõrehaladott állapotban volt, hogy be kellett
fejezni a finn verzió szerint, a maradék két
gépet (3.622 és 3.623) még át tudták
alakítani a norvég standardhoz. Ez az öt gép
(és a 3.602 is) abban is különbözik a
norvég "alap-Di3"-tól, hogy 30 centivel hosszabbak, 18900
mm-esek.
A Di3-asok története
Norvégiában fantasztikus siker volt, a gépek
messze a tervezett élettartamon túl
szolgálták a vasutat, ami részben annak volt
köszönhetõ, hogy a leváltásukra
vásárolt 40 évvel "korszerûbb"
típusok gyakran nem tudták/tudják azt a
vontatási színvonalat nyújtani, mint a nagy
öregek. Ennek ellenére a történet 2001.
január 6-án végetért, amikor a Di3.629
elõfogatként megérkezett a Di4.653-vel
párban Trondheimbe a 476-os gyorsvonattal. A legendás
gépek nem tûnnek el nyomtalanul: a 605 helyére a
628-as kerül a pályafenntartáshoz, a 602 és
616 mellett (múzeumi gépek) a 610-es
személyében a GM-Gruppen
nek immár saját Di3-asa is lesz, a Jernbaneklubb a
603-ast szerezte meg, ezeken kívül a 619-633-641-643
kvartett Koszovónak lett adományozva és még
egy vagy két gép Finse állomáson
tartalékgépként üzemel majd, valamint a 622,
a 626, a 630 ésa 621 vagy 631 egy szicíliai
magántársasághoz kerül. Ezeken
kívül a NoHAB-GM Alapítvány
unk is megpróbál egy Di3-at megszerezni a hazai
vasútbarátok kényeztetésére.
Pályaszám |
Gyártás éve |
NoHAB gyári szám |
hivatalos szolgálat vége az NSB-nél (n.h.é.) |
szétvágás dátuma
(n.h.é.) |
Jelenlegi státusz (M=mûködõképes) |
3.602 |
1954 |
2246 |
11.10.1995. |
|
M: múzeumi gép, a GM-Gruppen
üzemeltetésében. Újrafestve az 1954-es
állapotának megfelelően |
3.603 |
1957 |
2339 |
16.04.2000. |
|
Az Ofotbanen AS alkatrészgépe, Narvikban tárolva |
3.604 |
1957 |
2340 |
10.1995. |
02.2000. |
|
3.605 |
1957 |
2341 |
? |
|
A TÅGAB tulajdonába került 2001. januárjában. Alkatrészgép. |
3.606 |
1957 |
2342 |
01.06.93. |
? |
|
3.607 |
1957 |
2343 |
11.1996. |
02.22.2000. |
|
3.608 |
1958 |
2391 |
1997 |
02.2000. |
|
3.609 |
1958 |
2392 |
11.1995. |
? |
|
3.610 |
1958 |
2393 |
19.04.1995. |
|
NSB tulajdona, Trondheimben tárolva. Az egyetlen Di3,
amiben bennmaradt a kazán a 60-as évek vége
után |
3.611 |
1958 |
2394 |
1996 |
21.02.2000. |
|
3.612 |
1958 |
2395 |
04.06.1987. |
1988 |
Az egyik vezetőállás kigyulladt a bekapcsolva hagyott főzőlap miatt |
3.613 |
1958 |
2396 |
1997 |
01.2000. |
motorja a 3.602-be került |
3.614 |
1958 |
2397 |
1997 |
02.2000. |
|
3.615 |
1958 |
2398 |
28.03.1999. |
|
Alkatrészgép a GM-Gruppen számára, Trondheimben tárolva. |
3.616 |
1958 |
2399 |
1997 |
|
M: múzeumi gép, a GM-Gruppen
üzemeltetésében, a 70-es évek
színtervének megfelelő ruhában |
3.617 |
1958 |
2400 |
20.10.1999. |
|
Szétvágás elõtt |
3.618 |
1958 |
2401 |
1997 |
02.2000. |
|
3.619 |
1958 |
2413 |
11.2000 |
|
Koszovónak adományozva |
3.620 |
1958 |
2414 |
08.10.1999. |
|
szétvágás elõtt |
3.621 |
1958 |
2415 |
05.2000. |
|
Az Ofotbanen AS tulajdona, felújítás alatt. |
3.622 |
1959 |
2419 |
22.06.2000. |
|
Szicíliába eladva alkatrészgépnek az Impresa Salvatore Esposito-nak |
3.623 |
1959 |
2418 |
07.01.2001. |
|
az Ofotbanen AS üzemelteti |
3.624 |
1965 |
2611 |
11.1998. |
01.2000. |
Baknak ütközött Bodøben |
3.625 |
1965 |
2612 |
04.01.2000. |
01.2000. |
Megsemmisült az astai balesetben |
3.626 |
1965 |
2613 |
23.06.2000. |
|
Szicíliába eladva az Impresa Salvatore Esposito-nak |
3.627 |
1965 |
2614 |
1994 |
1995 |
Kamionnal való ütközés után selejtezve |
3.628 |
1965 |
2615 |
07.01.2001 |
|
a JBV (pályafenntartás) mozdonya. |
3.629 |
1965 |
2616 |
07.01.2001 |
|
az Ofotbanen AS üzemelteti |
3.630 |
1969 |
2749 |
22.06.2000. |
|
Szicíliába eladva az Impresa Salvatore Esposito-nak, baleset miatt selejtezve 2006 végén |
3.631 |
1969 |
2750 |
07.01.2001 |
|
Szicíliába eladva az Impresa Salvatore Esposito-nak |
3.632 |
1969 |
2751 |
07.01.2001 |
|
az Ofotbanen AS üzemelteti |
3.633 |
1969 |
2752 |
12.2000 |
|
Koszovónak adományozva |
3.641 |
1959 |
2416 |
10.2000 |
|
Koszovónak adományozva |
3.642 |
1959 |
2417 |
|
|
téli tartalék a Bergensbanen vonalon |
3.643 |
1958 |
2402 |
10.2000 |
|
Koszovónak adományozva |
Új képek 2001. december 29-én.
Kattints a képre a teljes mérethez!
|
1024x768,
52088 bájt. Új életének kezdetén
személyvonattal érkezik a 3619-es Kosovo Polje-bõl
Pristina állomásra, mielõtt továbbindulna
Pec-re. A felvételt 2001. november 15-én
készítette Marcin Kulinicz. Kisebb mérteben is letölthetõ: 800x600, 34760 bájt.
|
|
1024x768,
144282 bájt. A 3633 és 3643 a Hamar-Trondheim
gyorsvonattal indulnak. A NOHAB-tól szokatlan füst a
több órás alapjáraton való
várakozás alatt a kipufogóban
felhalmozódott elégetlen gázolajcseppek
távozásának köszönhetõ. A
fotó Hamarban készült 1999. július
27-én. Kisebb mérteben is letölthetõ: 800x600, 95763 bájt.
|
|
1024x768,
73954 bájt. A 3632 és a 3619 már csak a
behaladó gyorsvonatot várják meg, mielõtt
elindulnak több, mint 700 kilométeres útjukra. A felvétel
Bodø-ben készült 1999. augusztus 6-án. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 48560 bájt.
|
|
800x600,
80194 bájt. A 3629-es az éjszakai vonattal
Åndalsnes állomáson 1996. február
28-án. A felvételt Roar G. Nilsson készítette.
|
|
1024x768, 170552 bájt. A 3620 egyik
utolsó fordulója. A felvétel 1999. augusztus
4-én készült Bjorli közelében. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 114105 bájt.
|
|
1024x768,
196307 bájt. Az öreg 3619-es még
Norvégiában volt napi üzemben 2000 nyarán. A
fotó Gudå állomáson készült
június 24-én. Kisebb méretben is
letölthetõ: 800x600, 123954 bájt.
|
|
800x600,
47667 bájt. A néhai 3618-as Bjorli
állomáson 1994. október 23-án. A
felvételt Roar G. Nilsson készítette.
|
|
1024x768,
88807 bájt. A frissen fényezett 3616
különvonattal vár indulásra Hamar
állomáson 1999. augusztus 8-án. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 62411 bájt . .
|
|
800x600,
80194 bájt. A 3616 az éjszakai vonattal Åndalsnes
állomáson 1996. január 14-én, menetrendi
szolgálatának alkonyán. A felvételt Roar G. Nilsson készítette.
|
|
800x600,
63890 bájt. A 3613 pályaépítő
szerelvénnyel a Bergensbanen vonalon 1993
szeptember 24-én, Uksabotn közelében. A mozdony
oldalán jól látszik a '94-es lillehammeri
olimpiához kapcsolódó reklám. A
felvételt Roar G. Nilsson készítette.
|
|
1024x768,
53744 bájt. A 3607 a NOHAB késõbbi
reklámfotóján Finse közelében
száguld az ötvenes évek legvégén. A
fénykép P. Matsson / NOHAB archívumából való. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 35124 bájt.
|
|
800x600, 54800 bájt. A 3607 és egy társa Mosjoen állomáson 1982-ben. A felvételt Roar G. Nilsson készítette.
|
|
1024x768, 104503 bájt. Egy korszak
vége. Az utolsó nyáron még elég
sokat szolgáltak, de az õsz végén
már jóval kevesebbet közlekedtek végsõ
leállításukig. A búcsú után
mindhárom gép délnek indult, a két
szélső Szicíliában, a középső
Koszovóban talált új lakhelyre. A felvétel
Trondheim-Marienborgban készült 2000. június
22-én. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 67604 bájt .
|
|
1024x768, 117124 bájt. A 3643
nagyjavításon 2000. júniusában. A mozdonyt
Koszovó számára újították
fel. A felvétel Trondheim-Marienborgban készült
2000. június 22-én. Kisebb méretben is
letölthetõ: 800x600, 79333 bájt .
|
|
1024x768, 86469 bájt. A 3642
Trondheim-Marienborgban 2000. június 22-én. A gép
ma (2007) is az NSB állományában van. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 58987 bájt .
|
|
1024x768, 72310 bájt. Az "Ole Tobias" (470)
az azóta felhagyott Vudu megállóhelynél 2000. június 23-án. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 47472 bájt .
|
|
1024x768, 154586 bájt. Az "Ole Tobias" (470)
hamarosan visszaér Trondheimbe a sarkkör
közelébõl. A felvétel 2000. június
23-án készült Stjordal közelében. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 100617 bájt .
|
|
1024x768, 88534 bájt. A 3633 a
Strolien-Trondheim gyorsvonattal száguld, svéd kocsikkal
Muruvik közelében. A felvétel 2000. június
24-én készült. Kisebb méretben is
letölthetõ: 800x600, 57774 bájt .
|
|
1024x768, 148272 bájt. A 3629 Bjorli
felé kapaszkodik a 20 ezrelékes emelkedõn. A
felvétel 2000. június 15-én készült.
Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 95262 bájt .
|
|
1024x768, 151479 bájt. A meseszép vonal
egyik kõhídja egy kevésbé megszokott
perspekívából. A felvétel 2000.
június 15-én készült Stuguflåtennél.
Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 97850 bájt .
|
|
1024x768, 116571 bájt. A meseszép vonal
egyik kõhídja egy másik kevésbé
megszokott perspekívából. A felvétel 2000.
június 17-én készült Stuguflåtennél.
Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 75770 bájt .
|
|
1024x768, 134471 bájt. Egy kellemetlenül
fagyos, havas nyári hajnalon kapaszkodik Bjorli felé a
629-es a reggeli Åndalsnes-Dombås vonattal a Raumabanen
vonalon. A felvétel Stuguflåtennél
készült 2000. június 16-án. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 88425 bájt .
|
|
1024x768, 66487 bájt. A 3626
megérkezett legutolsó aktív
útjáról; egyetlen
fûtõgépként, hidegen megtett
körétõl eltekintve soha többé nem futott
Norvégiában menetrend szerint. A felvétel 2000. június
22-én készült Trondheim-Marienborgban. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 42497 bájt .
|
|
1024x768, 66487 bájt. A 3623 indulásra
vár Åndalsnes-ben 2000. júniusában. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 42497 bájt .
|
|
1024x768, 125234 bájt. Vasárnap
délután. A 3623-as ezen a héten 21. alkalommal
mászta meg a Dombås felé vezetõ, 2 ezrelék
feletti emelkedõkkel tarkított 112 kilométer
hosszú Raumabanen vonalat, hogy utána Trondheim
felé vegye az irányt. A felvétel 2000.
júnis 25-én készült Dombåsban. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 80466 bájt .
|
|
1024x768, 121364 bájt. A 3621-es
leállítása után Trondheim-Marienborgban. A
fotó 2000. júniusában készült. A
mozdony a kép készítése óta
még nem üzemelt, de 2007-ben újra forgalomba
áll az Ofotbanen-nél. Kisebb méretben is
letölthetõ: 800x600, 80340 bájt .
|
|
1024x768,
72768 bájt. Hosszú várakozás után
elindult Hell állomásról menetrendszerinti
gépmenetben. A forda kialakítása miatt a Trondheim
- Storlien vonalon napi 3 gépmenet van, amely a kevés
kivételtõl eltekintve Di3-as volt. A felvétel
2000. június 24-én készült. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 47986 bájt .
|
|
1024x768, 111901 bájt. A legöregebb
szolgálatban maradt gép, a 3619-es a Rorosbanen vonalon
száguld a 2302-es gyorsvonattal a glidseth-i iskola
megállóhelye mellett. Ma már ennek a
vonatpárnak a forgalma is - mint minden régi
Di3-fordának - BM93-as motorvonatokkal bonyolódik. A
felvétel 2000. június 25-én készült.
Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 71758 bájt .
|
|
1024x768, 122949 bájt. A Gt 5794-es
Bodø-Trondheim gyorsteher közel 800 kilométeres
útjának vége felé közeledik a sorozat
pályafutásának alkonyán. A felvétel
2000. június 24-én készült. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 79101 bájt .
|
|
1024x768, 123227 bájt. Az emlékezetes
"duplanyolcas". Mint kiderült, az E7 åsen-i hídja
ideális a NoHAB-ok koncertjének
élvezetéhez. A tehervonat kereszt miatt megállt az
állomáson, majd a dupla Di8-as által vontatott
"ellenteher" megérkezése után indult el az
erõs emelkedõben. A vezér az ív
elején behúzta 8-ba a kontrollert, és a két
gép csodálatos koncertje teljesen betöltötte a
síri csendben ébredezõ völgykatlant (hajnali 6
óra körül járhattunk) a felejthetetlen 567-es
énekkel. Leírhatatlan élmény volt! A
fotó 2000. június 24-én készült.
Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 79204 bájt .
|
|
1024x718, 111135 bájt. Elõttem az
utódom. A Trondheimbe visszatérõ tehervonat
még dupla-NoHAB-bal közlekedik, de északra
már az új Di8-as húzza a szerelvényt. A
Di3-asok 43 év szolgálat után 2001. elején
végleg visszavonultak a szolgálatból,
helyüket a teherszolgálatban a Di8-asok vették
át. A felvétel Åsen-nél készült
2000. június 24-én. Kisebb méretben is
letölthetõ: 800x561, 70750 bájt .
|
|
1024x768, 86382 bájt. A XX. sz. másdik
felének tipikus norvég tehervonata. A felvétel
2000. június 24-én készült Vudunál.
Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 54623 bájt .
|
|
1024x768, 66487 bájt. A vég.
Szegény 3617 sorstársával (3620) együtt
bontás elõtt. A mozdonyt 1999. októberében
selejtezték. A felvétel Trondheim-Marienborgban
készült 2000. júniusában. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 42497 bájt .
|
|
1024x768, 123280 bájt. Szegény
3615-ös szomorú sorsát várja
Trondheim-Marienborgbanben 2001. nyarán. A mozdony a Raumabanen
vonalon eltöltött hét után
visszatérõben meghibásodott 1999.
áprilisában (kisebb tûz a motortérben),
és bár javítható lett volna, az NSB ekkor
már több letétes NoHAB-bal rendelkezett, melyek
közül könnyen munkába tudott
állítani egyet a pórul járt gép
helyett annak forgóvázaival. A gép mára a
múzeumi gépek (3602, 3616) alkatrészbázisa
lett - persze ez kultúrált helyen nem jár olyan
szörnyú pusztítással, mint pl. itthon az
M61,002 esetében: a gép eléggé egyben van
ma is, ha a múzeumi párjával bármi
súlyos dolog történne, akkor nem lenne túl
nagy feladat üzembe helyezni annak alkatrészeivel. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 82691 bájt .
|
|
1024x768, 133510 bájt. A 3610-es
várja sorsának jobbra
fordulását Trondheim-Marienborgban 2000
nyarán. A mozdony több szempontból is
különleges: a 60-as évek vége után csak
ebben a Di3-asban maradt fűtőkazán; a hagyományos helyett
az utolsó szériás MY-kre emlékeztető
sorkipufogója volt, valamint soha nem kapta meg az új,
piros egyenszínezést. Bár a főgépcsoport
és a TC-k hiányoznak, ezen kívül a gép
viszonylag egyben van - talán még látjuk egyszer üzemelni. Kisebb méretben is
letölthetõ: 800x600, 90067 bájt .
|
|
1024x768, 66487 bájt. Egy kedves
"ajándék". Ennek a vonatnak már nem kellene
jönnie, de a BM93-asok típusengedélyének
késése miatt a Di3-ak újabb 4 hetet
szolgálhattak a csodálatos Rauma-vonalon, mielõtt
42 év után elbúcsúztak a meseszép
völgytõl. A képen látható
Trondheim-Dombås vonat (410) minden vasárnap a
csereszerelvényt hozta az elõzõ heti
helyére évtizedeken át. A fotó Drivstua
közelében készült 2000. október
1-én. Kisebb méretben is letölthetõ: : 800x471, 42497 bájt .
|
|
1024x768, 66487 bájt. Egy szép
emlék. Az utolsó duettek egyike
személyszállító vonattal: a 472-es
gyorsvonat (Bodø-Trondheim) megérkezik Steinkjer
állomásra 2000. szeptember 29-én a Di3 628+619
párral az élén. Ezeket a vonatokat a nyolcvanas
évek közepétől Di4-esek vontatták, de
számtalanszor egy-két Di3-as segített,
különösen fûtési idõszakban, mert
akkor a külön vonatfûtõ aggregátorral nem rendelkező Di4-esek maradék vontatási
teljesítménye a fûtés magas
energiaigénye miatt már nem volt elegendõ. Mivel a
Di3-ak vonatfûtõ berendezése 4-5 kocsis vonatokra
van méretezve (~180 kW), a képen is látható
módon villamos fûtõkocsit kapcsoltak a két
NoHAB mögé a hosszabb vonatokhoz. Kisebb méretben is
letölthetõ: 800x471, 42497 bájt .
|
|
1024x768, 82000 bájt. Az eredetileg a Finn
Államvasutaknak szánt 2416-os gyártási
számú NoHAB a szezõdés
meghiúsulása után próbázik
Norvégiában, ideiglenes Di 41.01-es
pályaszámmal (késõbb Di3 641 lett). A
gép egy érdekes ötvözete a dán és
a norvég NoHAB-nak, ugyanis a Di3-mal megegyezõ
forgóvázzal és tetõelemekkel
szállították, de ott van rajta a csak a dán
gépekre jellemzõ orrajtó (amit
késõbb a vezetõoldali ajtókhoz
hasonlóan befalaztak), és a hajtásrendszer is
A1A'A1A' volt, hosszú áttétellel (143
km/óra max. seb.). Bár ez utóbbiak miatt a
norvégek kissé szkeptikusak voltak a géppel
szemben (lényegesen kisebb indítási
vonóerõ), a próbák meggyõzték
õket és a 3 gépet Di3 641-643 számon
beálították a sorozatba. Ezek után
egészen a sorozat pályafutásának
végéig a normál Di3 fordában jártak.
Fotó: P. Matsson / NoHAB. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 53757 bájt .
|
|
1024x603, 86660 bájt. A második
Koszovó felé tartó norvég Nohab pár
perccel érkezése után este 17:15 körül.
A fotót Jakóts Ádám
készítette 2001. január 25-én
Budapest-Ferencváros pályaudvaron. Kisebb méretben
is letölthetõ: 800x471, 57022 bájt .
|
|
1024x768, 47183 bájt. A Di3.641 útban
Gyõr felé a 84-es fõút soproni
elkerülõ szakasza felett halad át. A fotót Jánosa Károly készítette 2001. február 3-án. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 31668 bájt .
|
|
1024x768, 86801 bájt. A Di3.641 és 633
együtt Sopronban hosszú útjukon. Õk voltak a
24. és 25. NoHAB-GM mozdonyok, amelyek Magyarországon
jártak. A felvételt Tóth Sándor
készítette 2001. február 3-án. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 57535 bájt .
|
|
1024x768, 96689 bájt. A Di3.619
Sopron-rendezõben hosszú útján
Koszovó felé. A felvételt Tóth
Sándor készítette 2001. január
24-én. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 63259 bájt .
|
|
1024x768, 79579 bájt. A Di3.619
Sopron-rendezõben hosszú útján
Koszovó felé. A felvételt Tóth
Sándor készítette 2001. január
24-én. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 53695 bájt .
|
|
1024x768, 81230 bájt. 41 év után
újabb Di3 érkezett vendégségbe
Magyarországra. Az NSB és a norvég állam
közös segélyként 4 db NoHAB-GM mozdonyt
adományoztak a Koszovónak. Az elsõ fecske 2001.
január 19-én érkezett Magyarországra, a
felvételt Sopronban készítette a
megérkezés napján Tóth Sándor.
Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 53386 bájt .
|
|
796x768, 64815 bájt. A
3643-as továbbhaladási engedélyre vár
Sopronban 2001. január 19-én. A felvételt
Tóth Sándor készítette. Kisebb
méretben is letölthetõ: 622x600, 43199 bájt . |
|
1024x768, 149097 bájt. Skandináv nyár - némi hóval. A felvétel
Stuguflåten-nél készült 2000. június
16-án. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 99516 bájt .
|
|
1024x768, 122283 bájt. Az elsõ, az
NSB-nek szériában szállított NoHAB ekkor
még szolgálatban volt. Mivel nagy
életkor-különbség nem volt az elsõ
szériagép (1957) és az akkor még
mindenképpen életben tartott 3619-23, 3641-43 (1958-59)
között, a marienborgi fõnökség a sorozat
iránti tisztelet jeléül a 3603-ast kivonta az
egyébként pedánsan (és sokak szerint
értelmetlenül) pályaszám szerint
végrehajtott selejtezés alól. Mivel a
gépnek nincs vonatfûtõ berendezése,
ezért a Di3-as sorozat teherforgalomból való
hivatalos kivonása után már nem lehetett
létjogosultsága a z üzemeltetésének,
2000. április 15-én szolgált utoljára.
Jelenleg tárolás alatt áll az Ofotbanennél
Narvikban. A felvétel Trondheim-Marienborgban
készült 1999. augusztus 7-én. Kisebb méretben
is letölthetõ: 800x600, 79084 bájt .
|
|
1024x768, 100681 bájt. A vasárnapi
mûsor Dombåsban: a Raumabanen-vonalon
szolgáló szerelvény helyett megérkezik a
következõ heti csapat. Ma már mindez a
múlté. Október 29-tõl az új
mûanyag-motorvonatok járnak erre. A felvétel 2000.
június 25-én készült. Kisebb méretben
is letölthetõ: 800x600, 65433 bájt .
|
|
1024x768, 171803 bájt. "Let the show begin for
the last time". A halálos ítélet már
kimondatott, de a gép még a legteljesebb
természetességgel látja el feladatát,
profin, hiba nélkül, ahogy az elmúlt 41 év
alatt mindig. A 3620-as NoHAB még utoljára eljött
egy hétre a meseszép Rauma-völgybe, vet egy
utolsó pillantást Európa legmagasabb
sziklafalára, a világ egyik legszebb vasúti
hídjára, majd két hónap múlva,
amikor már tényleg vége, megérkezik
utolsó vonatával Marienborgba, és befejezi
dicsõséges pályafutását. A
felvétel 1999. augusztus 4-én készült
Åndalsnesben. A 3620-ast 1999. október 8-án
leselejtezték. Kisebb méretben is letölthetõ:
800x600, 101163 bájt .
|
|
1024x768, 71390 bájt. A remek börben
lévõ, 1958-ban gyártott 619-es NoHAB a 2303-as
gyorsvonattal száguld Hamar felé. A felvétel
Koppang közelében készült 2000. június
26-án. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 45656 bájt .
|
|
1024x768, 134493 bájt. A 3623-as
kiszáguld a híres Stavem-alagútból. A vonat
az alagútban egy 180 fokos fordulatot vesz, majd 2,5 km
múlva a pár képpel lejjeb látható
Kylling bru-n való áthaladás után
ismét völgyirányba fordul. Csak így
sikerült leküzdeni ezen a rövid szakaszon a több,
mint 100 méteres szintkülönbséget, és
még így is 2% feletti emelkedõk vannak a vonal
ezen szakaszán is. Kisebb méretben is
letölthetõ: 800x600, 87076 bájt .
|
|
1024x768, 79839 bájt. A felvétel Fiva
közelében készült a Rauma-völgyben 2000.
június 21-én. Kisebb méretben is
letölthetõ: 800x600, 50676 bájt .
|
|
1024x768, 85687 bájt. Egy nagyon nehezen
készült fotó. Azt hittem, hogy vezet valami
út az erdõben a tengerpart irányába, de
tévedtem. Kb. 2 óra "dzsungelharc" árán
eljutottam vagy 6-700 méterre a kiindulási
pontomtól, talán az eredetinél is távolabb
attól a helytől, ahová igyekeztem. A NoHAB-fanatikusok
számára mintegy "utolsó
ajándék"-ként 1999. nyarától
bõ egy éven keresztül a Meråker-vonal
személyvonatai a BM92-es motorvonatok helyett Di3-mal és
3 db svéd személykocsival jártak -
elkerülendő a határon vasúttal átkelők
átszállását. A fotó 2000.
június 24-én készült Muruvik és Hell
között (387 Trondheim-Storlien). Kisebb méretben is
letölthetõ: 800x600, 54398 bájt .
|
|
730x768, 105352 bájt. Ugyanaz a vonat picivel késõbb. Kisebb méretben is letölthetõ: 570x600, 67450 bájt .
|
|
1024x768, 118175 bájt. A Rauma-vonal
(Dombås-Åndalsnes) 3 nagy kõhídjának
egyike, a Stuguflåten bru Bjorlinál.Ez a vonal igen
kemény a vontatójármûvek
számára, jóval 2% feletti emelkedõkkel. A
NoHABok több, mint 40 évig kifogástalanul
szolgáltak itt, 2000. október 29-ig. A felvétel
2000. június 20-án készült. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 79544 bájt .
|
|
1024x768, 83324 bájt. Kétezer
méter magas sziklafalak között kanyarog a vsaút
a Rauma-völgyben. A felvétel Fiva közelében
készült 2000. június 21-én. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 53731 bájt .
|
|
1024x768, 94371 bájt. Vízesések,
kõhidak, alagutak minden mennyiségben: ez a
Rauma-völgy. A fotó Verma-nál készült
2000. június 20-án. Kisebb méretben is
letölthetõ: 800x600, 61228 bájt .
|
|
558x768, 83015 bájt. Mestermunkák: a
Kylling bru és a NoHAB. A Di3.623 41 éven át
ugyanazt a kimagasló teljesítményt
nyújtotta és a híd ma is pont olyan szép
mint 1922-ben volt. A Rauma-völgyben sokáig szinte
megállt az idõ: ez a kép a híddal és
a NoHABbal 1959-tõl 2000. októberének
legvégéig nap, mint nap átélhetõ
volt. 2000. október 29-én az új "mûanyag"
BM93 motorvonatok vették át a mozdonyvontatta
szerelvények helyét a személyforgalomban. A
mozdonylegenda azóta Norvégiában is végleg
elbúcsúzott a közforgalomtól, de a 3623-as
jó egészségnek örvendve az Ofotbanen stabil
gépe ma is. A felvétel Verma közelében
készült 2000. június 20-án. Kisebb
méretben is letölthetõ: 436x600, 54264 bájt .
|
|
506x768, 59365 bájt. A legnagyobb márka
hattyúdala: a Di3.623 a 75 éves Raumabanen vonalon. 2001.
január 7 óta nincs többé Di3 normál
üzemben a Norvég Államvasutaknál, de a
Di6-tal és újabban a Signatur-ral történtek
óvatosságra intik az illetékeseket: talán
néhanapján mégiscsak felcsendülhet a
jól ismert dallam, amikor már semmi sem
mûködik úgy, ahogy kellene neki...A felvétel
2000. június 21-én készült Marstein
közelében. Kisebb méretben is
letölthetõ: 395x600, 37855
|
|
1024x768, 77968 bájt. A meglepetés.
Hivatalosan 2000. június 10. után nem közlekedik Di3
teherforgalomban, de a tervek és a valóság
(szerencsére) mást mutatnak. Az NSB-nek ezután is
komoly gondot jelentett a fantasztikusan megbízható
Di3-ak pótlása - amikor már minden
kötél szakadt, akkor õfelsége, a NoHAB
ismét csatasorba állt. Mára azonban végleg
befejezték. A pályavasútnál 2 darab
még évekig üzemben lesz, a múzeumi és
egyéb példányok pedig talán
örökké megõrzik a márka
megtépázhatatlan hírnevét. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 51213 bájt .
|
|
1024x768, 69913 bájt. Ugyanaz a vonat. A
kép 2000. június 24-én készült
Åsen közelében (Gt 5794). Kisebb méretben is
letölthetõ: 800x600, 45024 bájt .
|
|
1024x768, 102452 bájt. A Di3,642 éppen
hozzácsatolt egy hálókocsit a 476-os vonathoz Mo I
Rana állomáson. Ez az éjszakai vonat
esténként indul Bodøbõl Trondheimbe, a Mo I
Rana-i utasok 21:30-tól szállhatnak fel az
állomáson várakozó, a NoHAB által
fûtött hálókocsiba, amelyet az innen 00:14-kor
induló szerelvényhez csatolnak. A NoHAB a 477/478-as
forda ("Polarsirkelpendel") gépe. Ez a vonatpár, valamint
a 479/470 ("Ole Tobias") 2000. novemberétõl már
BM93 motorvonattal jár a NoHABok helyett, de a 642-es ma is az NSB mozdonya. A felvétel
1999. augusztus 6-án készült. Kisebb méretben
is letölthetõ: 800x600, 67633 bájt .
|
|
1024x768, 80236 bájt. A
NoHAB-demonstrátor Budapest-Nyugati pályaudvaron
1960-ban. Ez a - eredeti tervek szerint a Finn
Államvasutaknak gyártott - mozdony késõbb a
Norvég Államvasutaknál állt csatasorba
Di3.623-as számmal, és legendához
méltó módon búcsúzott: szinte minden
vonalon rábízták az utolsó menetrend
szerinti személyvonat vontatását a XX.
század utolsó hónapjaiban. Kisebb méretben
is letölthetõ: 800x600, 53633 bájt .
|
|
722x676, 34631 bájt. A
NoHAB-demonstrátor útban Budapest felé,
Komáromban. A felvételt Sábián
Sándor + készítette 1960-ban.
|
|
1024x768, 111798 bájt. A
NoHAB-demonstrátor Budapest-Nyugati pályaudvaron
1960-ban. Ez - az eredeti tervek szerint a Finn Államvasutaknak
gyártott - mozdony késõbb a Norvég
Államvasutaknál állt csatasorba, Di3.623-as
számmal. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 71580 bájt .
|
|
796x532, 91424 bájt. NSB Di 3623. Jan Tepper készítette a fotót Åndalsnes állomáson 1998. szeptemberében.
|
|
797x535, 69178 bájt. NSB Di 3623. Jan Tepper készítette a fotót Dombås állomáson 1998. szeptemberében.
|
|
786x442, 65822 bájt. NSB Di 3626. A fényképet Jan Tepper
készítette Kongsvinger állomáson valamikor
a 80-as években. A háttérben egy NoHAB-ASEA
gyártmányú Rb sorozatú villanymozdony
látható.
|
|
790x529, 78628 bájt. NSB Di 3616. Jan Tepper fényképe, az NSB Grorud mûhelyében készült Osloban, 1998-ban.
|
|
791x500, 81711 bájt. Az NSB Di 3643 mozdony
Bodø-ban 1998 június 17-én. A
fényképet Andreas Irmer készítette.
|
|
712x500, 71417 bájt. Ugyanaz a gép,
ugyanott, ugyanattól a szerzõtõl egy nappal
késõbb.
|
|