A Norvég Államvasutakhoz 1954-ben egy General Motors gyártmányú mozdony (G12.7707, késõbb SJ T42.205) érkezett próbára. A rendkívül kedvezõ tapasztalatok miatt pár hónappal késõbb a NoHAB gyárban készített 2246-os gyári számú mozdonyt is próbafutásra vitték, amely a következõ év tavaszán Törökországban tett kitérõ után ismét norvég földön futott. Az egyöntetû siker eredményeként az NSB 1969-ig összesen 34 darab mozdonyt rendelt a svéd gyárból, miután az ominózus 2246-os gépet 1957-ben Di3.602-es pályaszámmal állományba vette. Ebbõl 32 darab Co'Co' tengelyelrendezésû (Di3a 3.602-3.633) és 3 darab (Di3b 3.641-3.643) A1A'A1A' tengelyelrendezésû volt. A norvég terepviszonyokhoz sokkal jobban passzoltak a minden tengelyen hajtott gépek, a 3 darab nagysebességû (143 km/ó max. sebesség 105 helyett) "négylábú" eredetileg a Finn Államvasutaknak épült volna, de a finnek az utolsó pillanatban mégis elálltak a szerzõdéstõl, és ekkor NoHAB gyárban már elkezdék a saját szakállukra az 5 gép építését. A norvégek örömmel írták alá a gyárral a megállapodást ezekrõl a gépekrõl, de 3 példány építése ekkor már annyira elõrehaladott állapotban volt, hogy be kellett fejezni a finn verzió szerint, a maradék két gépet (3.622 és 3.623) még át tudták alakítani a norvég standardhoz. Ez az öt gép (és a 3.602 is) abban is különbözik a norvég "alap-Di3"-tól, hogy 30 centivel hosszabbak, 18900 mm-esek.

    A Di3-asok története Norvégiában fantasztikus siker volt, a gépek messze a tervezett élettartamon túl szolgálták a vasutat, ami részben annak volt köszönhetõ, hogy a leváltásukra vásárolt 40 évvel "korszerûbb" típusok gyakran nem tudták/tudják azt a vontatási színvonalat nyújtani, mint a nagy öregek. Ennek ellenére a történet 2001. január 6-án végetért, amikor a Di3.629 elõfogatként megérkezett a Di4.653-vel párban Trondheimbe a 476-os gyorsvonattal. A legendás gépek nem tûnnek el nyomtalanul: a 605 helyére a 628-as kerül a pályafenntartáshoz, a 602 és 616 mellett (múzeumi gépek) a 610-es személyében a GM-Gruppen nek immár saját Di3-asa is lesz, a Jernbaneklubb a 603-ast szerezte meg, ezeken kívül a 619-633-641-643 kvartett Koszovónak lett adományozva és még egy vagy két gép Finse állomáson tartalékgépként üzemel majd, valamint a 622, a 626, a 630 ésa 621 vagy 631 egy szicíliai magántársasághoz kerül. Ezeken kívül a NoHAB-GM Alapítvány unk is megpróbál egy Di3-at megszerezni a hazai vasútbarátok kényeztetésére.
     
    Pályaszám Gyártás éve NoHAB gyári szám hivatalos szolgálat vége az NSB-nél (n.h.é.) szétvágás dátuma
    (n.h.é.)
    Jelenlegi státusz (M=mûködõképes)
    3.602 1954 2246 11.10.1995.   M: múzeumi gép, a GM-Gruppen üzemeltetésében. Újrafestve az 1954-es állapotának megfelelően
    3.603 1957 2339 16.04.2000.   Az Ofotbanen AS alkatrészgépe, Narvikban tárolva
    3.604 1957 2340 10.1995. 02.2000.  
    3.605 1957 2341   A TÅGAB tulajdonába került 2001. januárjában. Alkatrészgép.
    3.606 1957 2342 01.06.93. ?  
    3.607 1957 2343 11.1996. 02.22.2000.  
    3.608 1958 2391 1997 02.2000.  
    3.609 1958 2392 11.1995. ?  
    3.610 1958 2393 19.04.1995.   NSB tulajdona, Trondheimben tárolva. Az egyetlen Di3, amiben bennmaradt a kazán a 60-as évek vége után
    3.611 1958 2394 1996 21.02.2000.  
    3.612 1958 2395 04.06.1987. 1988 Az egyik vezetőállás kigyulladt a bekapcsolva hagyott főzőlap miatt
    3.613 1958 2396 1997 01.2000. motorja a 3.602-be került
    3.614 1958 2397 1997 02.2000.  
    3.615 1958 2398 28.03.1999.   Alkatrészgép a GM-Gruppen számára, Trondheimben tárolva.
    3.616 1958 2399 1997   M: múzeumi gép, a GM-Gruppen üzemeltetésében, a 70-es évek színtervének megfelelő ruhában
    3.617 1958 2400 20.10.1999.   Szétvágás elõtt
    3.618 1958 2401 1997 02.2000.  
    3.619 1958 2413 11.2000   Koszovónak adományozva
    3.620 1958 2414 08.10.1999.   szétvágás elõtt
    3.621 1958 2415 05.2000.   Az Ofotbanen AS tulajdona, felújítás alatt.
    3.622 1959 2419 22.06.2000.   Szicíliába eladva alkatrészgépnek az Impresa Salvatore Esposito-nak
    3.623 1959 2418 07.01.2001.   az Ofotbanen AS üzemelteti
    3.624 1965 2611 11.1998. 01.2000. Baknak ütközött Bodøben 
    3.625 1965 2612 04.01.2000. 01.2000. Megsemmisült az astai balesetben
    3.626 1965 2613 23.06.2000.   Szicíliába eladva az Impresa Salvatore Esposito-nak
    3.627 1965 2614 1994 1995 Kamionnal való ütközés után selejtezve 
    3.628 1965 2615 07.01.2001   a JBV (pályafenntartás) mozdonya.
    3.629 1965 2616 07.01.2001    az Ofotbanen AS üzemelteti
    3.630 1969 2749 22.06.2000.   Szicíliába eladva az Impresa Salvatore Esposito-nak, baleset miatt  selejtezve 2006 végén
    3.631 1969 2750 07.01.2001    Szicíliába eladva az Impresa Salvatore Esposito-nak
    3.632 1969 2751 07.01.2001   az Ofotbanen AS üzemelteti
    3.633 1969 2752 12.2000    Koszovónak adományozva
    3.641 1959 2416 10.2000   Koszovónak adományozva
    3.642 1959 2417     téli tartalék a Bergensbanen vonalon
    3.643 1958 2402 10.2000    Koszovónak adományozva

    Új képek 2001. december 29-én.

    Kattints a képre a teljes mérethez!

    1024x768, 52088 bájt. Új életének kezdetén személyvonattal érkezik a 3619-es Kosovo Polje-bõl Pristina állomásra, mielõtt továbbindulna Pec-re. A felvételt 2001. november 15-én készítette Marcin Kulinicz. Kisebb mérteben is letölthetõ: 800x600, 34760 bájt.

    1024x768, 144282 bájt. A 3633 és 3643 a Hamar-Trondheim gyorsvonattal indulnak. A NOHAB-tól szokatlan füst a több órás alapjáraton való várakozás alatt a kipufogóban felhalmozódott elégetlen gázolajcseppek távozásának köszönhetõ. A fotó Hamarban készült 1999. július 27-én. Kisebb mérteben is letölthetõ: 800x600, 95763 bájt.

    1024x768, 73954 bájt. A 3632 és a 3619 már csak a behaladó gyorsvonatot várják meg, mielõtt elindulnak több, mint 700 kilométeres útjukra. A felvétel Bodø-ben készült 1999. augusztus 6-án. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 48560 bájt.

    800x600, 80194 bájt. A 3629-es az éjszakai vonattal Åndalsnes állomáson 1996. február 28-án. A felvételt Roar G. Nilsson készítette.

    1024x768, 170552 bájt. A 3620 egyik utolsó fordulója. A felvétel 1999. augusztus 4-én készült Bjorli közelében. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 114105 bájt.

    1024x768, 196307 bájt. Az öreg 3619-es még Norvégiában volt napi üzemben 2000 nyarán. A fotó Gudå állomáson készült június 24-én. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 123954 bájt.

    800x600, 47667 bájt. A néhai 3618-as Bjorli állomáson 1994. október 23-án. A felvételt Roar G. Nilsson készítette.

    1024x768, 88807 bájt. A frissen fényezett 3616 különvonattal vár indulásra Hamar állomáson 1999. augusztus 8-án. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 62411 bájt . .

    800x600, 80194 bájt. A 3616 az éjszakai vonattal Åndalsnes állomáson 1996. január 14-én, menetrendi szolgálatának alkonyán. A felvételt Roar G. Nilsson készítette.

    800x600, 63890 bájt. A 3613 pályaépítő szerelvénnyel a Bergensbanen vonalon 1993 szeptember 24-én, Uksabotn közelében. A mozdony oldalán jól látszik a '94-es lillehammeri olimpiához kapcsolódó reklám. A felvételt Roar G. Nilsson készítette.

    1024x768, 53744 bájt. A 3607 a NOHAB késõbbi reklámfotóján Finse közelében száguld az ötvenes évek legvégén. A fénykép P. Matsson / NOHAB archívumából való. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 35124 bájt.

    800x600, 54800 bájt. A 3607 és egy társa Mosjoen állomáson 1982-ben. A felvételt Roar G. Nilsson készítette.

    1024x768, 104503 bájt. Egy korszak vége. Az utolsó nyáron még elég sokat szolgáltak, de az õsz végén már jóval kevesebbet közlekedtek végsõ leállításukig. A búcsú után mindhárom gép délnek indult, a két szélső Szicíliában, a középső Koszovóban talált új lakhelyre. A felvétel Trondheim-Marienborgban készült 2000. június 22-én. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 67604 bájt .

    1024x768, 117124 bájt. A 3643 nagyjavításon 2000. júniusában. A mozdonyt Koszovó számára újították fel. A felvétel Trondheim-Marienborgban készült 2000. június 22-én. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 79333 bájt .

    1024x768, 86469 bájt. A 3642 Trondheim-Marienborgban 2000. június 22-én. A gép ma (2007) is az NSB állományában van. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 58987 bájt .

    1024x768, 72310 bájt. Az "Ole Tobias" (470) az azóta felhagyott Vudu megállóhelynél 2000. június 23-án. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 47472 bájt .

    1024x768, 154586 bájt. Az "Ole Tobias" (470) hamarosan visszaér Trondheimbe a sarkkör közelébõl. A felvétel 2000. június 23-án készült Stjordal közelében. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 100617 bájt .

    1024x768, 88534 bájt. A 3633 a Strolien-Trondheim gyorsvonattal száguld, svéd kocsikkal Muruvik közelében. A felvétel 2000. június 24-én készült. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 57774 bájt .

    1024x768, 148272 bájt. A 3629 Bjorli felé kapaszkodik a 20 ezrelékes emelkedõn. A felvétel 2000. június 15-én készült. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 95262 bájt .

    1024x768, 151479 bájt. A meseszép vonal egyik kõhídja egy kevésbé megszokott perspekívából. A felvétel 2000. június 15-én készült Stuguflåtennél. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 97850 bájt .

    1024x768, 116571 bájt. A meseszép vonal egyik kõhídja egy másik kevésbé megszokott perspekívából. A felvétel 2000. június 17-én készült Stuguflåtennél. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 75770 bájt .

    1024x768, 134471 bájt. Egy kellemetlenül fagyos, havas nyári hajnalon kapaszkodik Bjorli felé a 629-es a reggeli Åndalsnes-Dombås vonattal a Raumabanen vonalon. A felvétel Stuguflåtennél készült 2000. június 16-án. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 88425 bájt .

    1024x768, 66487 bájt. A 3626 megérkezett legutolsó aktív útjáról; egyetlen fûtõgépként, hidegen megtett körétõl eltekintve soha többé nem futott Norvégiában menetrend szerint. A felvétel 2000. június 22-én készült Trondheim-Marienborgban. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 42497 bájt .

    1024x768, 66487 bájt. A 3623 indulásra vár Åndalsnes-ben 2000. júniusában. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 42497 bájt .

    1024x768, 125234 bájt. Vasárnap délután. A 3623-as ezen a héten 21. alkalommal mászta meg a Dombås felé vezetõ, 2 ezrelék feletti emelkedõkkel tarkított 112 kilométer hosszú Raumabanen vonalat, hogy utána Trondheim felé vegye az irányt. A felvétel 2000. júnis 25-én készült Dombåsban. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 80466 bájt .

    1024x768, 121364 bájt. A 3621-es leállítása után Trondheim-Marienborgban. A fotó 2000. júniusában készült. A mozdony a kép készítése óta még nem üzemelt, de 2007-ben újra forgalomba áll az Ofotbanen-nél. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 80340 bájt .

    1024x768, 72768 bájt. Hosszú várakozás után elindult Hell állomásról menetrendszerinti gépmenetben. A forda kialakítása miatt a Trondheim - Storlien vonalon napi 3 gépmenet van, amely a kevés kivételtõl eltekintve Di3-as volt. A felvétel 2000. június 24-én készült. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 47986 bájt .

    1024x768, 111901 bájt. A legöregebb szolgálatban maradt gép, a 3619-es a Rorosbanen vonalon száguld a 2302-es gyorsvonattal a glidseth-i iskola megállóhelye mellett. Ma már ennek a vonatpárnak a forgalma is - mint minden régi Di3-fordának - BM93-as motorvonatokkal bonyolódik. A felvétel 2000. június 25-én készült. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 71758 bájt .

    1024x768, 122949 bájt. A Gt 5794-es Bodø-Trondheim gyorsteher közel 800 kilométeres útjának vége felé közeledik a sorozat pályafutásának alkonyán. A felvétel 2000. június 24-én készült. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 79101 bájt .

    1024x768, 123227 bájt. Az emlékezetes "duplanyolcas". Mint kiderült, az E7 åsen-i hídja ideális a NoHAB-ok koncertjének élvezetéhez. A tehervonat kereszt miatt megállt az állomáson, majd a dupla Di8-as által vontatott "ellenteher" megérkezése után indult el az erõs emelkedõben. A vezér az ív elején behúzta 8-ba a kontrollert, és a két gép csodálatos koncertje teljesen betöltötte a síri csendben ébredezõ völgykatlant (hajnali 6 óra körül járhattunk) a felejthetetlen 567-es énekkel. Leírhatatlan élmény volt! A fotó 2000. június 24-én készült. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 79204 bájt .

    1024x718, 111135 bájt. Elõttem az utódom. A Trondheimbe visszatérõ tehervonat még dupla-NoHAB-bal közlekedik, de északra már az új Di8-as húzza a szerelvényt. A Di3-asok 43 év szolgálat után 2001. elején végleg visszavonultak a szolgálatból, helyüket a teherszolgálatban a Di8-asok vették át. A felvétel Åsen-nél készült 2000. június 24-én. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x561, 70750 bájt .

    1024x768, 86382 bájt. A XX. sz. másdik felének tipikus norvég tehervonata. A felvétel 2000. június 24-én készült Vudunál. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 54623 bájt .

    1024x768, 66487 bájt. A vég. Szegény 3617 sorstársával (3620) együtt bontás elõtt. A mozdonyt 1999. októberében selejtezték. A felvétel Trondheim-Marienborgban készült 2000. júniusában. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 42497 bájt .

    1024x768, 123280 bájt. Szegény 3615-ös szomorú sorsát várja Trondheim-Marienborgbanben 2001. nyarán. A mozdony a Raumabanen vonalon eltöltött hét után visszatérõben meghibásodott 1999. áprilisában (kisebb tûz a motortérben), és bár javítható lett volna, az NSB ekkor már több letétes NoHAB-bal rendelkezett, melyek közül könnyen munkába tudott állítani egyet a pórul járt gép helyett annak forgóvázaival. A gép mára a múzeumi gépek (3602, 3616) alkatrészbázisa lett - persze ez kultúrált helyen nem jár olyan szörnyú pusztítással, mint pl. itthon az M61,002 esetében: a gép eléggé egyben van ma is, ha a múzeumi párjával bármi súlyos dolog történne, akkor nem lenne túl nagy feladat üzembe helyezni annak alkatrészeivel. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 82691 bájt .

    1024x768, 133510 bájt. A 3610-es várja sorsának jobbra fordulását Trondheim-Marienborgban 2000 nyarán. A mozdony több szempontból is különleges: a 60-as évek vége után csak ebben a Di3-asban maradt fűtőkazán; a hagyományos helyett az utolsó szériás MY-kre emlékeztető sorkipufogója volt, valamint soha nem kapta meg az új, piros egyenszínezést. Bár a főgépcsoport és a TC-k hiányoznak, ezen kívül a gép viszonylag egyben van - talán még látjuk egyszer üzemelni. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 90067 bájt .

    1024x768, 66487 bájt. Egy kedves "ajándék". Ennek a vonatnak már nem kellene jönnie, de a BM93-asok típusengedélyének késése miatt a Di3-ak újabb 4 hetet szolgálhattak a csodálatos Rauma-vonalon, mielõtt 42 év után elbúcsúztak a meseszép völgytõl. A képen látható Trondheim-Dombås vonat (410) minden vasárnap a csereszerelvényt hozta az elõzõ heti helyére évtizedeken át. A fotó Drivstua közelében készült 2000. október 1-én. Kisebb méretben is letölthetõ: : 800x471, 42497 bájt .

    1024x768, 66487 bájt. Egy szép emlék. Az utolsó duettek egyike személyszállító vonattal: a 472-es gyorsvonat (Bodø-Trondheim) megérkezik Steinkjer állomásra 2000. szeptember 29-én a Di3 628+619 párral az élén. Ezeket a vonatokat a nyolcvanas évek közepétől Di4-esek vontatták, de számtalanszor egy-két Di3-as segített, különösen fûtési idõszakban, mert akkor a külön vonatfûtõ aggregátorral nem rendelkező Di4-esek maradék vontatási teljesítménye a fûtés magas energiaigénye miatt már nem volt elegendõ. Mivel a Di3-ak vonatfûtõ berendezése 4-5 kocsis vonatokra van méretezve (~180 kW), a képen is látható módon villamos fûtõkocsit kapcsoltak a két NoHAB mögé a hosszabb vonatokhoz. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x471, 42497 bájt .

    1024x768, 82000 bájt. Az eredetileg a Finn Államvasutaknak szánt 2416-os gyártási számú NoHAB a szezõdés meghiúsulása után próbázik Norvégiában, ideiglenes Di 41.01-es pályaszámmal (késõbb Di3 641 lett). A gép egy érdekes ötvözete a dán és a norvég NoHAB-nak, ugyanis a Di3-mal megegyezõ forgóvázzal és tetõelemekkel szállították, de ott van rajta a csak a dán gépekre jellemzõ orrajtó (amit késõbb a vezetõoldali ajtókhoz hasonlóan befalaztak), és a hajtásrendszer is A1A'A1A' volt, hosszú áttétellel (143 km/óra max. seb.). Bár ez utóbbiak miatt a norvégek kissé szkeptikusak voltak a géppel szemben (lényegesen kisebb indítási vonóerõ), a próbák meggyõzték õket és a 3 gépet Di3 641-643 számon beálították a sorozatba. Ezek után egészen a sorozat pályafutásának végéig a normál Di3 fordában jártak. Fotó: P. Matsson / NoHAB. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 53757 bájt .

    1024x603, 86660 bájt. A második Koszovó felé tartó norvég Nohab pár perccel érkezése után este 17:15 körül. A fotót Jakóts Ádám készítette 2001. január 25-én Budapest-Ferencváros pályaudvaron. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x471, 57022 bájt .

    1024x768, 47183 bájt. A Di3.641 útban Gyõr felé a 84-es fõút soproni elkerülõ szakasza felett halad át. A fotót Jánosa Károly készítette 2001. február 3-án. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 31668 bájt .

    1024x768, 86801 bájt. A Di3.641 és 633 együtt Sopronban hosszú útjukon. Õk voltak a 24. és 25. NoHAB-GM mozdonyok, amelyek Magyarországon jártak. A felvételt Tóth Sándor készítette 2001. február 3-án. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 57535 bájt .

    1024x768, 96689 bájt. A Di3.619 Sopron-rendezõben hosszú útján Koszovó felé. A felvételt Tóth Sándor készítette 2001. január 24-én. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 63259 bájt .

    1024x768, 79579 bájt. A Di3.619 Sopron-rendezõben hosszú útján Koszovó felé. A felvételt Tóth Sándor készítette 2001. január 24-én. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 53695 bájt .

    1024x768, 81230 bájt. 41 év után újabb Di3 érkezett vendégségbe Magyarországra. Az NSB és a norvég állam közös segélyként 4 db NoHAB-GM mozdonyt adományoztak a Koszovónak. Az elsõ fecske 2001. január 19-én érkezett Magyarországra, a felvételt Sopronban készítette a megérkezés napján Tóth Sándor. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 53386 bájt .

    796x768, 64815 bájt. A 3643-as továbbhaladási engedélyre vár Sopronban 2001. január 19-én. A felvételt Tóth Sándor készítette. Kisebb méretben is letölthetõ: 622x600, 43199 bájt .

    1024x768, 149097 bájt. Skandináv nyár - némi hóval. A felvétel Stuguflåten-nél készült 2000. június 16-án. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 99516 bájt .

    1024x768, 122283 bájt. Az elsõ, az NSB-nek szériában szállított NoHAB ekkor még szolgálatban volt. Mivel nagy életkor-különbség nem volt az elsõ szériagép (1957) és az akkor még mindenképpen életben tartott 3619-23, 3641-43 (1958-59) között, a marienborgi fõnökség a sorozat iránti tisztelet jeléül a 3603-ast kivonta az egyébként pedánsan (és sokak szerint értelmetlenül) pályaszám szerint végrehajtott selejtezés alól. Mivel a gépnek nincs vonatfûtõ berendezése, ezért a Di3-as sorozat teherforgalomból való hivatalos kivonása után már nem lehetett létjogosultsága a z üzemeltetésének, 2000. április 15-én szolgált utoljára. Jelenleg tárolás alatt áll az Ofotbanennél Narvikban. A felvétel Trondheim-Marienborgban készült 1999. augusztus 7-én. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 79084 bájt .

    1024x768, 100681 bájt. A vasárnapi mûsor Dombåsban: a Raumabanen-vonalon szolgáló szerelvény helyett megérkezik a következõ heti csapat. Ma már mindez a múlté. Október 29-tõl az új mûanyag-motorvonatok járnak erre. A felvétel 2000. június 25-én készült. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 65433 bájt .

    1024x768, 171803 bájt. "Let the show begin for the last time". A halálos ítélet már kimondatott, de a gép még a legteljesebb természetességgel látja el feladatát, profin, hiba nélkül, ahogy az elmúlt 41 év alatt mindig. A 3620-as NoHAB még utoljára eljött egy hétre a meseszép Rauma-völgybe, vet egy utolsó pillantást Európa legmagasabb sziklafalára, a világ egyik legszebb vasúti hídjára, majd két hónap múlva, amikor már tényleg vége, megérkezik utolsó vonatával Marienborgba, és befejezi dicsõséges pályafutását. A felvétel 1999. augusztus 4-én készült Åndalsnesben. A 3620-ast 1999. október 8-án leselejtezték. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 101163 bájt .

    1024x768, 71390 bájt. A remek börben lévõ, 1958-ban gyártott 619-es NoHAB a 2303-as gyorsvonattal száguld Hamar felé. A felvétel Koppang közelében készült 2000. június 26-án. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 45656 bájt .

    1024x768, 134493 bájt. A 3623-as kiszáguld a híres Stavem-alagútból. A vonat az alagútban egy 180 fokos fordulatot vesz, majd 2,5 km múlva a pár képpel lejjeb látható Kylling bru-n való áthaladás után ismét völgyirányba fordul. Csak így sikerült leküzdeni ezen a rövid szakaszon a több, mint 100 méteres szintkülönbséget, és még így is 2% feletti emelkedõk vannak a vonal ezen szakaszán is. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 87076 bájt .

    1024x768, 79839 bájt. A felvétel Fiva közelében készült a Rauma-völgyben 2000. június 21-én. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 50676 bájt .

    1024x768, 85687 bájt. Egy nagyon nehezen készült fotó. Azt hittem, hogy vezet valami út az erdõben a tengerpart irányába, de tévedtem. Kb. 2 óra "dzsungelharc" árán eljutottam vagy 6-700 méterre a kiindulási pontomtól, talán az eredetinél is távolabb attól a helytől, ahová igyekeztem. A NoHAB-fanatikusok számára mintegy "utolsó ajándék"-ként 1999. nyarától bõ egy éven keresztül a Meråker-vonal személyvonatai a BM92-es motorvonatok helyett Di3-mal és 3 db svéd személykocsival jártak - elkerülendő a határon vasúttal átkelők átszállását. A fotó 2000. június 24-én készült Muruvik és Hell között (387 Trondheim-Storlien). Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 54398 bájt .

    730x768, 105352 bájt. Ugyanaz a vonat picivel késõbb. Kisebb méretben is letölthetõ: 570x600, 67450 bájt .

    1024x768, 118175 bájt. A Rauma-vonal (Dombås-Åndalsnes) 3 nagy kõhídjának egyike, a Stuguflåten bru Bjorlinál.Ez a vonal igen kemény a vontatójármûvek számára, jóval 2% feletti emelkedõkkel. A NoHABok több, mint 40 évig kifogástalanul szolgáltak itt, 2000. október 29-ig. A felvétel 2000. június 20-án készült. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 79544 bájt .

    1024x768, 83324 bájt. Kétezer méter magas sziklafalak között kanyarog a vsaút a Rauma-völgyben. A felvétel Fiva közelében készült 2000. június 21-én. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 53731 bájt .

    1024x768, 94371 bájt. Vízesések, kõhidak, alagutak minden mennyiségben: ez a Rauma-völgy. A fotó Verma-nál készült 2000. június 20-án. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 61228 bájt .

    558x768, 83015 bájt. Mestermunkák: a Kylling bru és a NoHAB. A Di3.623 41 éven át ugyanazt a kimagasló teljesítményt nyújtotta és a híd ma is pont olyan szép mint 1922-ben volt. A Rauma-völgyben sokáig szinte megállt az idõ: ez a kép a híddal és a NoHABbal 1959-tõl 2000. októberének legvégéig nap, mint nap átélhetõ volt. 2000. október 29-én az új "mûanyag" BM93 motorvonatok vették át a mozdonyvontatta szerelvények helyét a személyforgalomban. A mozdonylegenda azóta Norvégiában is végleg elbúcsúzott a közforgalomtól, de a 3623-as jó egészségnek örvendve az Ofotbanen stabil gépe ma is. A felvétel Verma közelében készült 2000. június 20-án. Kisebb méretben is letölthetõ: 436x600, 54264 bájt .

    506x768, 59365 bájt. A legnagyobb márka hattyúdala: a Di3.623 a 75 éves Raumabanen vonalon. 2001. január 7 óta nincs többé Di3 normál üzemben a Norvég Államvasutaknál, de a Di6-tal és újabban a Signatur-ral történtek óvatosságra intik az illetékeseket: talán néhanapján mégiscsak felcsendülhet a jól ismert dallam, amikor már semmi sem mûködik úgy, ahogy kellene neki...A felvétel 2000. június 21-én készült Marstein közelében. Kisebb méretben is letölthetõ: 395x600, 37855

    1024x768, 77968 bájt. A meglepetés. Hivatalosan 2000. június 10. után nem közlekedik Di3 teherforgalomban, de a tervek és a valóság (szerencsére) mást mutatnak. Az NSB-nek ezután is komoly gondot jelentett a fantasztikusan megbízható Di3-ak pótlása - amikor már minden kötél szakadt, akkor õfelsége, a NoHAB ismét csatasorba állt. Mára azonban végleg befejezték. A pályavasútnál 2 darab még évekig üzemben lesz, a múzeumi és egyéb példányok pedig talán örökké megõrzik a márka megtépázhatatlan hírnevét. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 51213 bájt .

    1024x768, 69913 bájt. Ugyanaz a vonat. A kép 2000. június 24-én készült Åsen közelében (Gt 5794). Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 45024 bájt .

    1024x768, 102452 bájt. A Di3,642 éppen hozzácsatolt egy hálókocsit a 476-os vonathoz Mo I Rana állomáson. Ez az éjszakai vonat esténként indul Bodøbõl Trondheimbe, a Mo I Rana-i utasok 21:30-tól szállhatnak fel az állomáson várakozó, a NoHAB által fûtött hálókocsiba, amelyet az innen 00:14-kor induló szerelvényhez csatolnak. A NoHAB a 477/478-as forda ("Polarsirkelpendel") gépe. Ez a vonatpár, valamint a 479/470 ("Ole Tobias") 2000. novemberétõl már BM93 motorvonattal jár a NoHABok helyett, de a 642-es ma is az NSB mozdonya. A felvétel 1999. augusztus 6-án készült. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 67633 bájt .

    1024x768, 80236 bájt. A NoHAB-demonstrátor Budapest-Nyugati pályaudvaron 1960-ban. Ez a -  eredeti tervek szerint a Finn Államvasutaknak gyártott - mozdony késõbb a Norvég Államvasutaknál állt csatasorba Di3.623-as számmal, és legendához méltó módon búcsúzott: szinte minden vonalon rábízták az utolsó menetrend szerinti személyvonat vontatását a XX. század utolsó hónapjaiban. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 53633 bájt .

    722x676, 34631 bájt. A NoHAB-demonstrátor útban Budapest felé, Komáromban. A felvételt Sábián Sándor + készítette 1960-ban.

    1024x768, 111798 bájt. A NoHAB-demonstrátor Budapest-Nyugati pályaudvaron 1960-ban. Ez - az eredeti tervek szerint a Finn Államvasutaknak gyártott - mozdony késõbb a Norvég Államvasutaknál állt csatasorba, Di3.623-as számmal. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 71580 bájt .

    796x532, 91424 bájt. NSB Di 3623. Jan Tepper készítette a fotót Åndalsnes állomáson 1998. szeptemberében.

    797x535, 69178 bájt. NSB Di 3623. Jan Tepper készítette a fotót Dombås állomáson 1998. szeptemberében.

    786x442, 65822 bájt. NSB Di 3626. A fényképet Jan Tepper készítette Kongsvinger állomáson valamikor a 80-as években. A háttérben egy NoHAB-ASEA gyártmányú Rb sorozatú villanymozdony látható.

    790x529, 78628 bájt. NSB Di 3616. Jan Tepper fényképe, az NSB Grorud mûhelyében készült Osloban, 1998-ban.

    791x500, 81711 bájt. Az NSB Di 3643 mozdony Bodø-ban 1998 június 17-én. A fényképet Andreas Irmer készítette.

    712x500, 71417 bájt. Ugyanaz a gép, ugyanott, ugyanattól a szerzõtõl egy nappal késõbb.