|
(UPDATE: 2013. június) A Púpost a Magyar Államvasutak
gőzvontatásról dízelvontatásra
való átállása ihlette. A 60-as
években a NoHAB-okkal a fővonali állományban is
elkezdődött egy erőteljes
dízelesítési folyamat, ami az M62-esekkel
folytatódott. Mivel az M61-esek nagyon kevesen voltak, és
a Szergejek nem rendelkeztek vonatfűtő
berendezéssel, megbízták a GANZ-MÁVAG-ot
egy fővonali személyvonati dízelmozdony
kifejlesztésével. Az eredmény azóta
ismeretes, és bár a Púpos legfőbb
hátrányai már az első
ránézésre látszanak a vontatási
adatokból (fővonali tengelyterhelés - 18t,
mellékvonali teljesítmény - 589-740 kW),
elmondhatjuk, hogy a mozdonyok a rájuk kirótt - sokszor
erejüket többszörösen meghaladó - feladatot
becsülettel teljesítették, és annak
ellenére, hogy ma már eltűnőben vannak a
hazai vasútvonalakról, a megmaradt
példányokkal még lehet találkozni. Ma
az 1966-70 között gyártott, összesen 74 db.
Púpos közül kb. 10 üzemképes
példány van még meg. Az M40,222 (ex-239) és 208 a GySEV tulajdona
lett, mindkettő új motort kapott. 3 db MÁV-mozdony is modernizáción esett át, a 301-303-as (ex. 214, 104 és 234)
Caterpillar-erőforrást kapott. A remotorizáció
folytatása biztosítaná a sorozat
jövőjét, de a 10 db-osra tervezett alsorozat sorsa
megpecsételődhet a pénzhiány miatt, a 303
elkészülte (2006. november) óta nincsenek
hírek újabb remotról. A hagyományos
gépek a normál elhasználódás miatt
szépen lassan el fognak fogyni, ez a folyamat lassú, de sajnos
megállíthatatlan. Jelenleg M40-essel a következő helyeken tudunk találkozni:
- Záhony térsége: (munkanapokon) általában a 3 remot gép vagy 2 remot és a zöld festésű 113-as dolgozik Fényeslitke-Záhony térségében tolatószolgálatban, esetenként kisebb tehervonattal vagy segélyszerelvénnyel. Extrém esetben nyáron nem kizárt a személyforgalomban való részvétel, de ez rendszeresen évekkel ezelőtt fordult elő utoljára.
- Hatvan térsége: rendszeres munkájuk nincs, de "ha nincs más" alapon kiszolgálóvonatok élén esetenként előfordul a 224-es és a 235-ös Jászberény, ill. Salgótarján felé. Néhány éve nyáron személyforgalomban is részt vettek, erre egészen minimális esély van csak napjainkban.
- GySEV-vonatok: ritkán, de rendszeresen jár GySEV-Púpos a 4-es vonalon tehervonattal, egy Dorogtól délre fekvő üzemet szolgálnak ki ily módon.
- Budapest: Ferencvárosban a készenléti daruszerelvényre időnként hatvani M40-es van vezényelve.
- Egyéb területek: a Győr-Siófok nyári idényvonat a hírek szerint idén ismét M40-essel lesz továbbítva Győr-Székesfehérvár között!!!! A mozdonyt és a tartalékot Hatvan fogja adni, a 235-ös lesz a fő gép, tartaléknak pedig a legfrissebb hírek szerint a 201-est állítják talpra (az üzemelő 224 és a letétes 220/232 nem rendelkezik vonatbefolyásoló berendezéssel, így az 1-es vonalon rendszeres vonatovábbításra nem alkalmazható).
Az üzemelő Púposok:
Záhony: 113, 301, 302, 303.
Hatvan: 224, 235 (201 üzembe helyezés alatt).
Sopron: 301, 302
Rajtuk kívül számos letétes, de üzemképes (vagy ahhoz közeli állapotú) gép található az országban, amelyek egyrészt a még üzemelő gépek alkatrészbázisaként szolgálhatnak, másrészt rendkívüli járműhiány esetén akár egy napon belüli munkával üzembe helyezhetők. Ilyen gépek Hatvanban a 220 és a 232, Dombóvárott a 105 és 225, illetve Záhonyban jó pár gép (a félreállított gépek sora: 003, 006, 103, 115, 228, 909, 910, 911; ezeknek egy része üzemképes, egy másik része meg lett bontva). A nohab.hu ismeretei szerint a szombathelyi (egyedileg remotorizált) 203-as is üzembe helyezhető lenne a szükséges vizsgálatok (és vizsgák) elvégzéses esetén. Üzemképtelen mozdonyokkal is találkozunk, a 201-es és az ex-209-es (Hatvan, ill. MÁV-Nosztalgia Kft.) szinte egyszerre lett tűzeset áldozata, de az előbbi a friss hírek szerint fel lesz építve, az utóbbiból pedig elképzelhető, hogy a szintén MÁV-Nosztalgiás 112-es üzembe helyezhető.
A jövő? A remot gépek jövője évtizedes léptékben mérhető, mostanában végzik rajtuk a szükséges "B"-vizsgát Debrecenben. Amíg ők megvannak, addig talán maradékelven a megmaradó classic gépek rotyogását is hallhatjuk még - de ez persze sok mindentől függ. Annyi azonban valószínűsíthető, hogy amíg a szinte nulla fenntartási keretből üzemeltetett classic alsorozat alkalmas arra, hogy géphiány esetén beugorjon, és erre szükség is van, addig nincs értelme siettetni a leállításukat..
A képtárat 2001. június 13-án alapítottam.
Kattints a képre a teljes mérethez!
|
1024x768,
81097 bájt. Nagy találkozások. A pár
éve még mindennapos NOHAB-Púpos
találkozó már csak a vasútbarátok
emlékében él. Sem M61-es, sem M40-es nem
látható már a Balaton északi partján
menetrend szerinti vonattal. A 201-es Púpos Szombathelyre
igyekszik fürdõvonatával, Tizeske a 9713-as
személyt vontatja. A felvétel
Zánka-Köveskálon készült 2000.
július 17-én. Kisebb méretben is
letölthetõ: 800x600, 55764 bájt .
|
|
1024x768,
134947 bájt. M40,113 éppen hazatér
Békéscsabára a Magyarországon valaha
mért legnagyobb hõségben. A felvétel 2000.
augusztus 19-én készült. Kisebb méretben is
letölthetõ: 800x600, 89953 bájt .
|
|
1024x768,
79062 bájt. Talán utoljára járt
Púpos a Balaton-parton menetrend szerinti
személyszállító vonattal. Az azóta
ipari tulajdonba került M40,209 Zánka-Köveskál
állomásról indul a nyári
Szombathely-Balatonfüred fürdõvonat
üzemének utolsó szezonnapján, 2000. augusztus
26-án. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 51679 bájt .
|
|
1024x768,
75788 bájt. Egy kevésbé visszhangos tapolcai
búcsú. Az M61-esek fájdalmas
visszavonul(tat)ása elõtt nyáron szinte biztosan
elment az utolsó púposos személyvonat is
Tapolcáról. A 2000. nyarán hétköznap
stabilan Púposos Szombathely-Balatonfüred
fürdõvonat a nyárral együtt
elbúcsúztatta az M40-es márkát is a
Balatontól (mint 3 évvel késõbb
kiderült, szerencsére nem így
történt!!). A felvétel 2000. augusztus 26-án
készült. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 48596 bájt .
|
|
1024x768,
87405 bájt. Ekkor még mindennap személyvonattal
jártak a 29-es vonalon. M40,216 a zalaegerszegi gyorsvonat
megérkezése után a 9746-os személyvonatot
fogja továbbítani. A felvétel 1993.
júliusában készül, Máthé
Zoltán készítette. Kisebb méretben is
letölthetõ: 800x600, 55521 bájt .
|
|
1024x768, 64907 bájt. M40,113-at a
békéscsabai fûtõház lelkes csapata a
Vasúttörténeti Park megnyitója
alkalmából rendbehozta az eredeti színterveknek
megfelelõen. A fénykép Telekgerendáson
készült Magyarország történetének
talán legmelegebb napjának hajnalán, 2000.
augusztus 19-én a 7719-es személyvonatról. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 43068 bájt .
|
|
1024x768, 55077 bájt. Ez a kép
- 1999. májusában készült - alig
egyévvel később már minden szempontból
történelemmé vált. A 117-es Púpos
igyekszik Celldömölk felé gépmenetben a
még teljesen dízeles Boba-Celldömölk
vonalszakaszon. A fotó a 974-es gyorsvonat
mozdonyából készült, amelyik a - még
sárga - M61,001 volt. Mivel a gyorsvonat 100 km/óra
sebességgel haladt, a másik vágányon
viszont 80 km/órás korlátozás volt
érvényben, könnyedén beértük az
azóta sajnos leselejtezett szombathelyi gépet. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 36107 bájt .
|
|
1024x768, 104697 bájt. A 2000-es év
talán legkellemesebb vasúti emléke: a
Szombathely-Balatonfüred fürdõvonat
hétköznap Púpos-forda volt végig! Igazi
hangélményt azonban csak ritkán hallhattunk, mert
a napok többségében a csendes, Jenbacher-motoros 203
vontatta a vonatot. A képen viszont egy igazi nagyhangú,
a 201-es látható, amely mindössze egyszer jött
a vonattal. A felvétel a sümegi vár alatt
készült 2000. július 17-én. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 68816 bájt .
|
|
1024x768, 94256 bájt. A 201-es Pupi
távolodik a Balatontól sebesvonatával -
talán már soha nem jön erre újra. A 2000-es
nyár üde színfoltjainak idei
feltûnésére kevés esély van, mert
2001-ben a Szombathely-Balatonfüred sebesvonatot
Celldömölk továbbítja. Kisebb méretben
is letölthetõ: 800x600, 62012 bájt .
|
|
1024x768, 88405 bájt. Szegény
hányatott sorsú néhai 004-es Púpos
élete utolsó évét 212-es számon
élte, miután számot cserélt annak
leselejtezett gazdájával. Sajnos ez sem menthette meg
hosszú távon, e felvétel
készítése után néhány
hónappal kiégett az esztergomi oldalban, minek
következtében leselejtezték. A felvétel
Rákoson készült 1999. májusában.
Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 58920 bájt .
|
|
722x740, 60229 bájt. A GIGANTClub gyûjteményébõl.
A Pupikat
tolatómozdonyként ma is szívesen
alkalmazzák (már ahol maradt...), a Nyugati melletti
WCC-építkezésen is szinte mindig
serénykedett valamelyikük. Egyszer-egyszer
menetrendszerinti vonatokat is cibálnak még
manapság is, szinte kizárólag nyáron,
leginkább Záhony térségében
(2000. nyarán a Szombathely-Balatonfüred sebes
hétköznap M40-forda volt!). A 206-os 2005-ben sajnos
kissé megégett. Bár nem selejtezték, sok
esély nincs a túlélésre, túl sok
nála jobb állapotú M40-es vár a
csodára...
|
|
1024x768, 127704 bájt. Az M40, 240
Rákos állomáson,1998. december 20-án.
Tulajdonképpen a 017-es NoHAB-ot jöttünk
fotózni, de hát egy Pupit nem lehet kihagyni! Egy 800
tonnás segélyvonattal indul be a Nyugatiba
(feltölteni a daruk akkumulátorait). Sajnos a 240-es
brutálisan kiégett 2006 tavaszán és 2007
januárjában be is sorozták
Sátoraljaújhely felé...
|
|