|
A Dán Államvasutak (DSB) volt
a klasszikus NoHAB-GM dízelmozdonyok legnagyobb (és
elsõ) megrendelõje. Az ötvenes évek
közepétõl a hatvanas évek
közepéig 45 darab MX sorozatú (EMD 12-567D1,
A1A'A1A', 1445 LE) és 59 darab MY sorozatú (1101-1104:
EMD 16-567B , 1105-1144: 16-567C és 1146-1159:16-567 D1,
A1A'A1A', 1700-1900 LE) dízelmozdonyt vásároltak.
Az MX és MYsorozat már nincs forgalomban az
Államvasutaknál, de a gépek jó része
ma is fut privát
vasúttársaságoknál,. A harmadik nagy
NoHAB-GM dízelmozdony, az immár szögletes MZ
(Co'Co', MZ I. 1401-1426 EMD 16-645E3, MZ II.1427-1446 20-645E3 and MZ
III. 1447-1461 20-645E3, 3300-3900LE) egyelõre nagy
számban képviselteti magát Dánia
vasútvonalain (üzemel szinte az összes MZ III
és jó pár MZ I).
|
1024x768,
98741 bájt. A DSB MY1116 Tønderben 1999.
július 30-án. A mozdonyt alkatrészgépnek
vásárolta a PBS. 2000 nyarán a 1107-tel
együtt szétvágták. Kisebb méretben is
letölthetõ: 800x600, 67323 bájt.
|
|
1024x768,
85715 bájt. Hangulatfelvétel Fredericia
állomásról 2000 nyarán. A már
eltûnõfélben lévõ NoHAB-ok mellett
egyértelmû az új technológia
elõretörése. Kisebb méretben is
letölthetõ: 800x600, 58693 bájt. |
|
1024x768,
88150 bájt. Az utolsó mohikánok egyike a lentebb
is látható különvonattal Fredericiaban
éppen egy évvel a sorozat utolsó szolgálata
elõtt. A vonat hossza figyelemre méltó,
Dániában hasonló hosszúságú
vonatok nem közlekedtek menetrendi üzemben egyetlen MY-vel. A
felvétel 2000. Június 12-én készült.
Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 58693 bájt. |
|
1024x768, 100675 bájt. Egy
másik felvétel az MY 1158-ról és
különvonatáról. A felvétel 2000.
június 12-én készült Fredericiában.
Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 64768 bájt. |
|
1024x768,
113043 bájt. A múzeum MX1001
pályaszámú mozdonya a hamari "Diesel Days"
gálán 1999. augusztus 12-én. Kisebb
méretben is letölthetõ: 651x600, 71397 bájt.
|
|
833x768, 70844 bájt. A múzeum egyik
gépe, az MY1101 (Nr. 2242, 1954, a klasszikus
gömbölyû NoHABok legelsõ darabja)
Koppenhágában a szerelõcsarnoknál 2000
június 29-én. Ez a gép és 3 társa
(1102, 1103, 1104) még a klasszikus "B" motorral volt
felszerelve, de sajnos mára nem maradt egy ilyen sem, mivel
idõközben a fõmûhelyek alkalmával azok
a motorok más gépekbe vándoroltak és
késõbb szétvágásra kerültek, a
legutolsó "B" motor maradványát 2006-ban a 1102-es
géppel együtt (amely a képen látható
gép alkatrészgépe volt)
szétvágták. Kisebb méretben is
letölthetõ: 651x600, 49037 bájt.
|
|
1024x768, 92312 bájt. Sajnos ma már
ritkaságszámba menõ látvány: a
klasszikus MY személyvonattal. A sorozat utolsó
mohikánjai ekkor még rendszeresen tehervonatoztak, de a
sorozat napjai (szerencsére csak az
Államvasutaknál) meg voltak számlálva. Ezt
a különvonatot az MY1158 (Britta) vontatta Fredericia
és Grenå között 2000. június
12-én. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 62655 bájt.
|
|
1024x768, 103593 bájt. Az egyik legelsõ
MZ. Ezek a meglehetõsen erõs és NoHAB-hoz
méltóan üzembiztos gépek a Dán
Államvasutak legelterjedtebb dízelei. A 3 alsorozat
közül a második ki van vonva a forgalomból, az
elsõ és a harmadik még fut. A harmadik
sorozat jövõje jó néhány évig
még biztosított, de az elsõ 26 gépet
2002-vel kezdõdõen a DSB elkezdte kivonni a
forgalomból - személyforgalmat már nem
bonyolít egyik sorozat sem. A kép Fredericiában
készült 2000. június 12-én. Kisebb
méretben is letölthetõ: 800x600, 71289 bájt.
|
|