(UPDATE: 2013. június) A Púpost a Magyar Államvasutak gőzvontatásról dízelvontatásra való átállása ihlette. A 60-as években a NoHAB-okkal a fővonali állományban is elkezdődött egy erőteljes dízelesítési folyamat, ami az M62-esekkel folytatódott. Mivel az M61-esek nagyon kevesen voltak, és a Szergejek nem rendelkeztek vonatfűtő berendezéssel, megbízták a GANZ-MÁVAG-ot egy fővonali személyvonati dízelmozdony kifejlesztésével. Az eredmény azóta ismeretes, és bár a Púpos legfőbb hátrányai már az első ránézésre látszanak a vontatási adatokból (fővonali tengelyterhelés - 18t, mellékvonali teljesítmény - 589-740 kW), elmondhatjuk, hogy a mozdonyok a rájuk kirótt - sokszor erejüket többszörösen meghaladó - feladatot becsülettel teljesítették, és annak ellenére, hogy ma már eltűnőben vannak a hazai vasútvonalakról, a megmaradt példányokkal még lehet találkozni. Ma az 1966-70 között gyártott, összesen 74 db. Púpos közül kb. 10 üzemképes példány van még meg. Az M40,222 (ex-239) és 208 a GySEV tulajdona lett, mindkettő új motort kapott. 3 db MÁV-mozdony is modernizáción esett át, a 301-303-as (ex. 214, 104 és 234) Caterpillar-erőforrást kapott. A remotorizáció folytatása biztosítaná a sorozat jövőjét, de a 10 db-osra tervezett alsorozat sorsa megpecsételődhet a pénzhiány miatt, a 303 elkészülte (2006. november) óta nincsenek hírek újabb remotról. A hagyományos gépek a normál elhasználódás miatt szépen lassan el fognak fogyni, ez a folyamat lassú, de sajnos megállíthatatlan. Jelenleg M40-essel a következő helyeken tudunk találkozni:

  • Záhony térsége: (munkanapokon) általában a 3 remot gép vagy 2 remot és a zöld festésű 113-as dolgozik Fényeslitke-Záhony térségében tolatószolgálatban, esetenként kisebb tehervonattal vagy segélyszerelvénnyel. Extrém esetben nyáron nem kizárt a személyforgalomban való részvétel, de ez rendszeresen évekkel ezelőtt fordult elő utoljára.
  • Hatvan térsége: rendszeres munkájuk nincs, de "ha nincs más" alapon kiszolgálóvonatok élén esetenként előfordul a 224-es és a 235-ös Jászberény, ill. Salgótarján felé. Néhány éve nyáron személyforgalomban is részt vettek, erre egészen minimális esély van csak napjainkban.
  • GySEV-vonatok: ritkán, de rendszeresen jár GySEV-Púpos a 4-es vonalon tehervonattal, egy Dorogtól délre fekvő üzemet szolgálnak ki ily módon.
  • Budapest: Ferencvárosban a készenléti daruszerelvényre időnként hatvani M40-es van vezényelve.
  • Egyéb területek: a Győr-Siófok nyári idényvonat a hírek szerint idén ismét M40-essel lesz továbbítva Győr-Székesfehérvár között!!!! A mozdonyt és a tartalékot Hatvan fogja adni, a 235-ös lesz a fő gép, tartaléknak pedig a legfrissebb hírek szerint a 201-est állítják talpra (az üzemelő 224 és a letétes 220/232 nem rendelkezik vonatbefolyásoló berendezéssel, így az 1-es vonalon rendszeres vonatovábbításra nem alkalmazható).

    Az üzemelő Púposok: Záhony: 113, 301, 302, 303. Hatvan: 224, 235 (201 üzembe helyezés alatt). Sopron: 301, 302

    Rajtuk kívül számos letétes, de üzemképes (vagy ahhoz közeli állapotú) gép található az országban, amelyek egyrészt a még üzemelő gépek alkatrészbázisaként szolgálhatnak, másrészt rendkívüli járműhiány esetén akár egy napon belüli munkával üzembe helyezhetők. Ilyen gépek Hatvanban a 220 és a 232, Dombóvárott a 105 és 225, illetve Záhonyban jó pár gép (a félreállított gépek sora: 003, 006, 103, 115, 228, 909, 910, 911; ezeknek egy része üzemképes, egy másik része meg lett bontva). A nohab.hu ismeretei szerint a szombathelyi (egyedileg remotorizált) 203-as is üzembe helyezhető lenne a szükséges vizsgálatok (és vizsgák) elvégzéses esetén. Üzemképtelen mozdonyokkal is találkozunk, a 201-es és az ex-209-es (Hatvan, ill. MÁV-Nosztalgia Kft.) szinte egyszerre lett tűzeset áldozata, de az előbbi a friss hírek szerint fel lesz építve, az utóbbiból pedig elképzelhető, hogy a szintén MÁV-Nosztalgiás 112-es üzembe helyezhető.

    A jövő? A remot gépek jövője évtizedes léptékben mérhető, mostanában végzik rajtuk a szükséges "B"-vizsgát Debrecenben. Amíg ők megvannak, addig talán maradékelven a megmaradó classic gépek rotyogását is hallhatjuk még - de ez persze sok mindentől függ. Annyi azonban valószínűsíthető, hogy amíg a szinte nulla fenntartási keretből üzemeltetett classic alsorozat alkalmas arra, hogy géphiány esetén beugorjon, és erre szükség is van, addig nincs értelme siettetni a leállításukat..

    A képtárat 2001. június 13-án alapítottam.

    Kattints a képre a teljes mérethez!

    1024x768, 81097 bájt. Nagy találkozások. A pár éve még mindennapos NOHAB-Púpos találkozó már csak a vasútbarátok emlékében él. Sem M61-es, sem M40-es nem látható már a Balaton északi partján menetrend szerinti vonattal. A 201-es Púpos Szombathelyre igyekszik fürdõvonatával, Tizeske a 9713-as személyt vontatja. A felvétel Zánka-Köveskálon készült 2000. július 17-én. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 55764 bájt .

    1024x768, 134947 bájt. M40,113 éppen hazatér Békéscsabára a Magyarországon valaha mért legnagyobb hõségben. A felvétel 2000. augusztus 19-én készült. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 89953 bájt .

    1024x768, 79062 bájt. Talán utoljára járt Púpos a Balaton-parton menetrend szerinti személyszállító vonattal. Az azóta ipari tulajdonba került M40,209 Zánka-Köveskál állomásról indul a nyári Szombathely-Balatonfüred fürdõvonat üzemének utolsó szezonnapján, 2000. augusztus 26-án. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 51679 bájt .

    1024x768, 75788 bájt. Egy kevésbé visszhangos tapolcai búcsú. Az M61-esek fájdalmas visszavonul(tat)ása elõtt nyáron szinte biztosan elment az utolsó púposos személyvonat is Tapolcáról. A 2000. nyarán hétköznap stabilan Púposos Szombathely-Balatonfüred fürdõvonat a nyárral együtt elbúcsúztatta az M40-es márkát is a Balatontól (mint 3 évvel késõbb kiderült, szerencsére nem így történt!!). A felvétel 2000. augusztus 26-án készült. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 48596 bájt .

    1024x768, 87405 bájt. Ekkor még mindennap személyvonattal jártak a 29-es vonalon. M40,216 a zalaegerszegi gyorsvonat megérkezése után a 9746-os személyvonatot fogja továbbítani. A felvétel 1993. júliusában készül, Máthé Zoltán készítette. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 55521 bájt .

    1024x768, 64907 bájt. M40,113-at a békéscsabai fûtõház lelkes csapata a Vasúttörténeti Park megnyitója alkalmából rendbehozta az eredeti színterveknek megfelelõen. A fénykép Telekgerendáson készült Magyarország történetének talán legmelegebb napjának hajnalán, 2000. augusztus 19-én a 7719-es személyvonatról. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 43068 bájt .

    1024x768, 55077 bájt. Ez a kép - 1999. májusában készült - alig egyévvel később már minden szempontból történelemmé vált. A 117-es Púpos igyekszik Celldömölk felé gépmenetben a még teljesen dízeles Boba-Celldömölk vonalszakaszon. A fotó a 974-es gyorsvonat mozdonyából készült, amelyik a - még sárga - M61,001 volt. Mivel a gyorsvonat 100 km/óra sebességgel haladt, a másik vágányon viszont 80 km/órás korlátozás volt érvényben, könnyedén beértük az azóta sajnos leselejtezett szombathelyi gépet. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 36107 bájt .

    1024x768, 104697 bájt. A 2000-es év talán legkellemesebb vasúti emléke: a Szombathely-Balatonfüred fürdõvonat hétköznap Púpos-forda volt végig! Igazi hangélményt azonban csak ritkán hallhattunk, mert a napok többségében a csendes, Jenbacher-motoros 203 vontatta a vonatot. A képen viszont egy igazi nagyhangú, a 201-es látható, amely mindössze egyszer jött a vonattal. A felvétel a sümegi vár alatt készült 2000. július 17-én. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 68816 bájt .

    1024x768, 94256 bájt. A 201-es Pupi távolodik a Balatontól sebesvonatával - talán már soha nem jön erre újra. A 2000-es nyár üde színfoltjainak idei feltûnésére kevés esély van, mert 2001-ben a Szombathely-Balatonfüred sebesvonatot Celldömölk továbbítja. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 62012 bájt .

    1024x768, 88405 bájt. Szegény hányatott sorsú néhai 004-es Púpos élete utolsó évét 212-es számon élte, miután számot cserélt annak leselejtezett gazdájával. Sajnos ez sem menthette meg hosszú távon, e felvétel készítése után néhány hónappal kiégett az esztergomi oldalban, minek következtében leselejtezték. A felvétel Rákoson készült 1999. májusában. Kisebb méretben is letölthetõ: 800x600, 58920 bájt .

    722x740, 60229 bájt. A GIGANTClub gyûjteményébõl. A Pupikat tolatómozdonyként ma is szívesen alkalmazzák (már ahol maradt...), a Nyugati melletti WCC-építkezésen is szinte mindig serénykedett valamelyikük. Egyszer-egyszer menetrendszerinti vonatokat is cibálnak még manapság is, szinte kizárólag nyáron, leginkább Záhony térségében (2000. nyarán a Szombathely-Balatonfüred sebes hétköznap M40-forda volt!). A 206-os 2005-ben sajnos kissé megégett. Bár nem selejtezték, sok esély nincs a túlélésre, túl sok nála jobb állapotú M40-es vár a csodára...

    1024x768, 127704 bájt. Az M40, 240 Rákos állomáson,1998. december 20-án. Tulajdonképpen a 017-es NoHAB-ot jöttünk fotózni, de hát egy Pupit nem lehet kihagyni! Egy 800 tonnás segélyvonattal indul be a Nyugatiba (feltölteni a daruk akkumulátorait). Sajnos a 240-es brutálisan kiégett 2006 tavaszán és 2007 januárjában be is sorozták Sátoraljaújhely felé...